Munkaerőpiac, generációk és a motiváció kérdése a XXI. században

Hetényi Anett, (2016) Munkaerőpiac, generációk és a motiváció kérdése a XXI. században. MA/MSc, Közgazdaságtudományi Kar.

[img] PDF
Hetényi-Anett_Diplomadolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1309Kb)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom fő témája a változó külső hatásoknak köszönhető generációs különbsé- gekből ered. Belső konzulensemnek, a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudo- mányi Kar, Üzleti Tudományok Intézet munkatársát, Dr. Kópházi Andrea PhD egyetemi docenst kértem fel. A fent említett külső hatások alatt elsősorban a technikai innovációra, a fejlett tele- kommunikációra, a kiépült infrastruktúrára gondolok, melyek gyökeresen megváltoztatták mindennapjainkat mind az ületi, mind a privát szférában. Számos tudományág foglalkozik a gyorsan változó világ élettani hatásaival, mint a közgazdaságtudomány, a pszichológia, az egészségügy, a szociológia. A téma szakértői ennek megfelelően különítik el a külön- böző generációkat egymástól, melyek eltérő magatartást, értékrendet és érdeklődést mutat- nak. Jelen korunkban hat különböző generáció él, melyekből négy aktív részét képezi a munkaerőpiacnak. Dolgozatom elején bemutatom, hogy az 1989-es rendszerváltást követően hogyan alakult át a munkaerőpiac helyzete Magyarországon. A dolgozat kitér arra, hogy a változó piaci környezet, a kereslet és kínálat, a verseny hatása, a globalizáció és a multinacionális cégek megjelenése milyen speciális területeket és feladatokat hozott létre a munka világá- ban. Bemutatva a HR terület térnyerését és szerepének jelentőségét napjainkban. A dolgozat fő kérdése a HR feladatok összességéből kiemelve a munkahelyi motivá- cióra irányul. Cél, a minél hatékonyabb motivációs rendszer kialakítása, mely megfelelően alkalmazkodik a változó generációs igényekhez és egyben versenyképes a piacon. A dolgozat részletesen ismerteti a motivációs folyamat lényegét az elméleti szakiro- dalom feldolgozásával. Ezt követően az egyes generációkat mutatja be. Majd egy 470 vál- lalatot vizsgáló korábbi felmérés alapján, a gyakorlatban alkalmazott ösztönzési és moti- vációs eszközökre tér ki. A fő kérdés megválaszolása érdekében primer kutatást végeztem kérdőív segítségé- vel, melyre 213 kiértékelhető válasz érkezett, több mint 11 iparágból, a vizsgálat tárgyát képező négy generációs csoportból. A válaszok elemszámának köszönhetően reprezentatív mintát kaptam a munkavállalók aktuális véleményéről. A kérdőív alapvetően két területre összpontosított. Első fele a generációs jellemzők igazolására, míg második fele a motivá- ció vizsgálatára irányult. A válaszok tételes feldolgozásával megfelelően elkülöníthetőek az egyes generációk számára fontos, valamint kevésbé fontos tényezők. Ezt egybevetve az állam által kínált lehetőségekkel, valamint a piaci gyakorlattal lehetővé válik a hozzájuk leginkább illeszke- dő motivációs csomag kialakítására.

Magyar cím

Munkaerőpiac, generációk és a motiváció kérdése a XXI. században

Angol cím

LABOUR MARKET, GENERATIONS AND THE QUESTION OF MOTIVATION IN THE XXI. CENTURY

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Közgazdaságtudományi Kar

Tanszékcsoport/intézet

KTK - Üzleti Tudományok Intézet

Szak

KTK - Vállalkozásfejlesztés mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neveBeosztás, tudományos fokozat, intézményEmail
Kópházi Andrea, Dr. egyetemi docnes, PhDkophazi.andrea@ktk.nyme.hu

Helyi kari azonosító

KMAN-16/12

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Hetényi Anett
Dátum: 2016. Júl. 26. 11:12
Utolsó módosítás: 2016. Júl. 26. 11:12
URI: http://diploma.nyme.hu/id/eprint/1746

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet