Tervezett autópálya potenciális hatásának felmérése erdélyi barnamedve populációk élőhelyére

Domokos Csaba, (2015) Tervezett autópálya potenciális hatásának felmérése erdélyi barnamedve populációk élőhelyére. MA/MSc, Erdőmérnöki Kar.

[img] PDF
Diplomamunka (DCs, DAGFB5).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1032Kb)

Absztrakt (kivonat)

A jelenkori Európában Románia jelenti a barnamedvék egyik utolsó „támaszpontját”. Európai Uniós tagállamként Romániának ambiciózus tervei vannak az ország alulfejlett autópályahálózatának bővítésére. Mivel a tervezett autópályák az ország legjobb medveélőhelyeit is át fogják szelni, fennáll annak a veszélye, hogy a medveállomány és élőhelye fragmentálódjon. Két egymást követő évben a medvék aktivitását és élőhelyhasználatát vizsgáltuk az erdélyi Keleti-Kárpátokban és ezek előhegységében, a tervezett autópálya nyomvonala mentén. Célunk az volt, hogy a medvék aktivitásáról és élőhelyhasználatáról gyűjtsünk adatokat, potenciális jövőbeli fragmentációs forrópontok azonosítása érdekében. A dombvidéken 2011-ben a 162 transzekt szegmensből 17-et, 2012-ben pedig 10 szegmenst használtak intenzíven a medvék. 6 szegmenst a medvék mindkét évben intenzíven használtak. A hegyvidéken 2011-ben a 219 transzekt szegmensből 19-et, 2012-ben pedig 1 szegmenst használtak intenzíven az állatok. Ezen utóbbi szegmenst a medvék 2011-ben is intenzíven használták. A dombvidéken mindkét vizsgálati évben a legintenzívebb használatot nyáron és ősszel rögzítettük. A hegyvidéken 2011-ben a legintenzívebb használatot télen és tavasszal észleltük, 2012-ben pedig a legintenzívebb használatot ősszel és nyáron rögzítettük. A dombvidéken a medvék elsősorban erdős területeket preferáltak, míg a hegyvidéken elsősorban vegyes erdők melletti szegély-élőhelyeket használtak. Az évek közötti különbségek valószínűleg a medvék táplálékösszetételében bekövetkezett variációkkal és a táplálék elérhetőségében mutatkozó különbségekkel hozhatók összefüggésbe. Egy fontos tényező, amely valószínűleg befolyásolta a medvék élőhelyszelekcióját, az emberek elkerülése volt. Hangsúlyozzuk olyan célzott intézkedések megvalósításának szükségességét, amelyek csökkentenék a medvék élőhelyének előrevetíthető fragmentálódását.

Magyar cím

Tervezett autópálya potenciális hatásának felmérése erdélyi barnamedve populációk élőhelyére

Angol cím

Evaluation of the potential effect of a planned highway on brown bear habitat in Transylvania

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Erdőmérnöki Kar

Tanszékcsoport/intézet

EMK - Vadgazdálkodási és Gerinces Állattani Intézet

Szak

NEM RÉSZLETEZETT

Témavezető(k)

Témavezető neveBeosztás, tudományos fokozat, intézményEmail
Illyés Károly, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT
Pál Károly, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT
Mareike Brix, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT
Frederick C. Dean, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT
Bóné Gábor, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT
Nagy Attila, NEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Fekete Krisztián
Dátum: 2015. Jún. 18. 14:57
Utolsó módosítás: 2015. Jún. 18. 14:57
URI: http://diploma.nyme.hu/id/eprint/338

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet