Az elektronikus kanban rendszer bevezetésének lehetőségei a LuK Savaria Kft. példáján keresztül

Kalász Adrienn, (2015) Az elektronikus kanban rendszer bevezetésének lehetőségei a LuK Savaria Kft. példáján keresztül. MA/MSc, Közgazdaságtudományi Kar.

[img] PDF
Kalász_A_diplomadolgozat_2015.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2973Kb)

Absztrakt (kivonat)

A jövő trendje a nagy mértékű fejlődés, amely az autógyárak mellett a beszállítók számára is kihívást jelent. A beszállítók egyre nagyobb és fontosabb szerepet kapnak az autógyárak életében és teljesítményében, így a technológiai-vezető szerepük is nő, vagyis, a beszállítók is figyelemmel kísérik a piaci trendek, csakúgy, mint az autógyárak – hiszen ez feltétele a piacon maradásnak és a versenyképességnek. Az egyre élesedő verseny és piaci nyomás hatására egyre újabb vevő kiszolgálási stratégiákat vezetnek be a vállalatok. Nagy sorozatszámú, termelést támogató rugalmas ki-szolgálási rendszerek bevezetése a cél, mellyel az értékteremtő tevékenységek száma nő, a „veszteségek” száma pedig minimalizálható. Első lépés ezen az úton a vevői kiszolgálás optimalizálásához a belső termelési rendszer fejlesztése. A termelés kiszolgálási rendszer hatékonyabbá tétele hatással van az átfutási időkre – míg a nyersanyagból késztermék szü-letik – és a raktárkészletre. A logisztikának a költséghatékonyság növelésében jelentős szerepe van, mivel egy termék költségében meghatározó tételt jelentenek a tárolási és anyagmozgatási költségek. (Kulcsár, 1998.) A készletcsökkentés és az anyagmozgatási útvonalak optimalizálása jó módszer arra, hogy ezeket a költségeket csökkentsük, illetve optimalizáljuk. Logisztikai szempontból a kanban rendszer egy bevált megoldási lehetőség, melynek számos gyakorlati alkalmazási lehetősége létezik. Megvizsgáltam, jelenleg milyen kanban rendszereket alkalmaz a LuK Savaria, összevetettem ezek előnyeit és hátrányait, megvizsgáltam az elektronikus kanban alkalmazásának lehetőségét. Jelenleg többféle rendszer működik párhuzamosan kanbanként. Véleményem szerint kiindulási pontként meg kell vizsgálni az egységesítés lehetőségét. Ha gyárszinten a termékek széles palettája és eltérő paraméterei miatt nem megoldható a teljes standardizálás, akkor is megoldás lenne egy-egy területi egységet alkotni. Úgy gondolom, hogy a logisztikai koncepció újragondolása az elektronikus kanban bevezetése előtt mindenképpen szükséges. Minden vállalat más és más – teljesen egységes folyamatokat ilyen speciális termékek mellett nem lehet átvenni még egy-egy autóipari cégtől sem, testre kell szabni a folyamatokat. A változások bevezetéséhez az egész folyamatot – nem csupán a logisztikát – figyelembe kell venni, meg kell vizsgálni, milyen hatással van a szervezetre, a munkatársakra, a folyamatokra az új módszer. The growing numbers of production is a challenge for both the autoparts manufacturers and for their suppliers.The suppliers play a more and more important part in the car manufacturers success and performace ,so their leading role in technology is growing.Wich means the suppliers are also monitoring the newest industrial trends just like the manufacturers themselves, because this is a major condition to stay stabile on the market and be competitive As the competition becomes more and more intense and the market’s pressure is also bigger,the companies introduce new customer-satisfying strategies.The goal is to introduce systems wich are flexible and support high production numbers,so the amount of valuable actions will grow while numbers of „losses” will decrease.The first step towards optimizing the customer service is to develope a new internal production system. By making the production supplying system more efficient will effect the lead time - while the raw material becomes ready made product – and the stock. Logistics has an important role in increasing the cost efficiency beacuse handling costs and stocking costs greatly influence the cost of the final product. (Kulcsár, 1998.) At present many systems work within the Kanban framework. In my opinion as a first step we should consider a possible integration. If the standardization can’t be carried out entirely on the factory level due to the wide range and different parameters of the products, creating certain regional units would be still a solution. In my opinion rethinking the logistic conception is nessecary before introducing the electronic Kanban system.Every company is different-completely uniformizied processes cant be copied because of the special nature of the products.Not even from other car manufacturers.The processes are needed to be adjusted to the company and to the specific production area. The whole process – not only the logistics - shall be considered to introduce the changes and the effect of the new method shall be examined in case of the system, the coworkers and the processes.

Magyar cím

Az elektronikus kanban rendszer bevezetésének lehetőségei a LuK Savaria Kft. példáján keresztül

Angol cím

The possibilities of the introduction of the electronic kanban system trough the example of LuK Savaria Ltd.

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Közgazdaságtudományi Kar

Tanszékcsoport/intézet

KTK - Innovatív Stratégiák Intézet

Szak

KTK - Vezetés és szervezés mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neveBeosztás, tudományos fokozat, intézményEmail
Koloszár László, Dr. egyetemi docens, PhDkoloszar@ktk.nyme.hu

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Kalász Adrienn
Dátum: 2015. Júl. 08. 08:53
Utolsó módosítás: 2015. Júl. 08. 08:53
URI: http://diploma.nyme.hu/id/eprint/75

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet