A közoktatás/köznevelés intézményi rendszerének változásai 2003-2004/2013-2014

Szabó Balázsné, Zsíros Andrea (2015) A közoktatás/köznevelés intézményi rendszerének változásai 2003-2004/2013-2014. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of Diploma MA SzabóBalázsnéZsíros Andrea (Hivatalos Stat.KSH).pdf] PDF
Diploma MA SzabóBalázsnéZsíros Andrea (Hivatalos Stat.KSH).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (7MB)

Absztrakt (kivonat)

A diplomadolgozat célja annak bemutatása volt, hogy hogyan változott a közoktatás/köznevelés intézményi rendszere a 2003/2004-2013/2014 tanévek között. Ennek keretében számba vettem a feladatellátási helyek, és az óvodások/tanulók számának alakulását a nappali és a felnőttoktatásban, valamint a férőhelyek/osztályok és pedagógusok számának intézménytípusonkénti változását a módosuló jogszabályi környezetben. Az óvodások, és a nappali képzésben részt vevő tanulók számának változását párhuzamba állítottam a kapcsolódó demográfiai adatokkal, valamint bemutattam az intézményellátottság területi jellemzőit is. Külön kitértem a vizsgált intézmények fenntartóinak össze-tételében bekövetkezett változásokra. Hasonlóan a népességszám csökkenéséhez a vizsgált időszak alatt az érintett kor-osztályok létszáma is csökkent valamennyi közoktatási/köznevelési intézményben. A jogszabályváltozások hatása nyomon követhető volt az intézményi adatok módosulásában. Ezek hatásaként 2010 őszén az óvodákban megnövekedett a 3. életévüket még be nem töltött gyerekek száma, 2013 őszén pedig ugyanitt csökkent a 6 évesek száma, és ezzel együtt nőtt az általános iskolákban. Az óvodások számának csökkenésével nem járt együtt az óvodai férőhelyek számának csökkenése, így az időszak alatt végig a férőhelyek kihasználatlanságáról beszélhettünk, amelyet árnyaltabbá tett a területi adatok összehasonlítása. A jogszabályváltozás hatása érezhető volt a szakiskolai nappali oktatásban részt vevő tanulók számának növekedésében is a 2008/2009. tanévben, majd a 2009/2010. tanévben, amikor a tanulmányaikat 7, illetve 6 évesen megkezdők betöltötték a 17. életévüket. A gimnáziumokban az időszak alatt csökkent a 9-14 évesek részaránya a megfelelő korú népesség %-ában, ami jelentheti a hagyományos négy osztályos gimnáziumok térhódításának újbóli erősödését. A felnőttképzésben részt vevők száma az időszak alatt a gimnáziumokban és a szakközépiskolákban csökkent, a szakiskolákban tanulóké nőtt. Ehhez hasonlóan a szak-iskolákban és a szakközépiskolákban működő szakképző évfolyamokon az időszak elején a szakközépiskolák tanulói létszáma dominált, azonban 2010-től a szakiskolák kedveltebbé váltak. 2013-ban a korábban legnagyobb intézményfenntartónak számító települési ön-kormányzatok szerepe az óvodákra redukálódott, míg a korábban általuk fenntartott többi intézmény típus ez irányú feladatait a Klebersberg Intézményfenntartó Központ vette át. Az egyházak, alapítványok, természetes személyek, egyéb szervezetek szerepe az idő-szak alatt lassan erősödött.

Magyar cím

A közoktatás/köznevelés intézményi rendszerének változásai 2003-2004/2013-2014

Angol cím

Changes in institutional system of public education/ national public education (2003/2004-2013/2014)

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Innovatív Stratégiák Intézet (megszűnt: 2015.06.30.)

Szak

LKK - Közgazdálkodás és közpolitika mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hoschek, Mónika
egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsíros Andrea Szabó Balázsné
Dátum: 08 Júl 2015 08:55
Utolsó módosítás: 02 Már 2023 14:21
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/80

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet