E-mobilitás létjogosultsága a hazai nagyvállalatoknál

Dufner, Dávid (2015) E-mobilitás létjogosultsága a hazai nagyvállalatoknál. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KNL-16_01.pdf] PDF
KNL-16_01.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban arra a napjainkban is aktuális kérdésre kerestem a választ, hogy egy válla-lat számára racionális döntés-e a meglévő fosszilis üzemanyaggal működő autóflottát egy elektromos hajtású autóparkra cserélni. Részletesen megvizsgáltam, hogy jelenleg milyen feltételekkel lehet Magyarországon elektromos autót használni, rendelkezésre áll-e a szüksége infrastruktúra, és össze-gyűjtöttem a hazai hiányosságokat és akadályokat, melyek nagymértékben befolyásolják az elektromos autók elterjedését. Vizsgálataim során megállapítottam, hogy az uniós direktíva eredményeként elindult egy folyamat, melynek célja az elektromos autók elterjedése, a szabványok egységesítése, az infrastruktúra megteremtése nemzetközi és hazai szinten is. Jelenleg a taxi társaságok már egyre jelentősebb mértékben jelennek meg az elektromos autók piacán, ebből következtethetünk arra, hogy gazdasági alapon egyes esetekben már megéri az új technológiára való áttérés. Dolgozatom következő részében a vállalati autóflottára fókuszálva gyűjtöttem össze, hogy milyen költségtételek merülhetnek fel egy ilyen változás esetén, illetve az általam vizsgált építőipari vállalat autóflottájának jellegzetességeit alapul véve elemeztem, hogy milyen helyettesíthetőség valósítható meg a piaci kínálat és az ár-érték alapján. A költségek mellett az autóflotta cseréjét, mint stratégiai döntést is elemeztem, többek között fi-gyelembe véve a jelenleg változás alatt álló jogszabályi környezetet és gyors technológiai változásokat. Az összehasonlító vizsgálat alapja az operatív lízing konstrukció volt, tekintve, hogy a vállalatok jelentős része ezen keresztül üzemelteti flottáját. Helyettesíthetőség szempont-jából megállapítottam, hogy teljes mértékben nem cserélhető le az autópark, mert nem minden autónak van megfelelő elektromos gépjármű a piacon, így egy hibrid flottához ha-sonlítottam a jelenlegi flottát. A két flotta pénzáramlása között 40 millió forintot is meghaladó eltérést kalkuláltam jelenértéken öt éves időtávon, mely pénzáramlásra két tényező volt nagyon jelentős hatás-sal: a fosszilis üzemanyagok és az elektromos gépjárművek ára. Ezen tényezők azok, me-lyek leginkább mozgatják a két technológia helyettesíthetőségét jelenleg, így összességé-ben megállapítható, hogy az általam vizsgált flotta esetén, a meghatározott feltételekkel gazdasági alapon még nem éri meg áttérni az elektromos autókra. Ugyanakkor az érzé-kenységvizsgálat és a piaci trendek alapján rövid időn belül ez a helyettesítés már gazda-sági alapon is racionális döntésnek minősülhet.

Magyar cím

E-mobilitás létjogosultsága a hazai nagyvállalatoknál

Angol cím

E-mobility viable in the domestic large enterprises

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Mérnök-közgazdász szakirányú továbbképzés (főiskolai) (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Trombitásné Láng, Gabriella
főtanácsadó

Helyi kari azonosító

KNL-16/01

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Dávid Dufner
Dátum: 26 Jan 2016 11:17
Utolsó módosítás: 15 Feb 2016 12:20
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/1194

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet